Zo, even een copy-paste van GWhobby:
Gisteren was het dan zover, het toernooi van de Thunderbolts in Gent.
De avond ervoor was mijn lijst een klein beetje afgekeurd en was er een stressige situatie die gelukkig binnen een half uurtje opgelost was met een gewijzigde lijst.
Goed, de dag zelf vroeg opgestaan en met de trein naar Gent afgereisd. Helaas de aansluiting gemist en kwam net aan op tijd in Outpost gaming centre Gent, een leuke maar ietwat donkere spellenwinkel/speelplek, waar in het bovenzaaltje het toernooi was.
Meteen een aantal bekende gezichten, voornamelijk van mijn eigen toernooi (Strategy) laatst in Dordrecht.
De scenario's had ik eerder uitgeprint en bestudeerd omdat Francis (Moonfire) zelf een kleine narratieve campagne had gemaakt speciaal voor dit toernooi.
Het speelde zich allemaal af in de woestijn Harad en iedereen had voor 600 punten aan modellen (max 3 helden of 1 named held en 1 captain) die een klein expeditie leger in den verre moest voorstellen (of in het geval van een Haradrim leger de thuis spelende 'ploeg').
Ook waren er minder heavy armours beschikbaar en had je in het eerste scenario 5 scouts te paard/warg.
De bedoeling van het eerste scenario was het overvallen van een handelskaravaan om zoveel mogelijk extra paarden en heavy armour te bemachtigen. Deze en het aantal gedode vijanden door je generaal bepaalden het puntenaantal.
Mijn tegenstander was Geert, een zeer capabele aanvoerder en wellicht wel een van de beste spelers in Belgie en Nederland naar mijn mening.
Hij speelde met een volledig opgepompte WiKi op een Fell beast en een bende van Goblin prowlers.
Hier stormen mijn scouts richting de karavaan:

Later voegden onze hoofdmachten zich ook bij het strijdgewoel:

Geert maakte handig gebruik van de krachten en mobiliteit van de vliegende WiKi en ik maakte toch wat onhandige foutjes zo hier en daar.

Treebeard hakte er ook redelijk op los en mijn gehele mobiliteit redde enigszins de dag.
Toch had Geert aan het einde van de eerste pot een kleine voorsprong (de WiKi had 1 kill meer gemaakt).
Veel gevecht om een redelijk gelijke uitslag qua gewonnen uitrusting en paarden c.q. wargs.
Geert speelde wel beter dan ik en had in een klassiek scenario wellicht gewoon een minor victory op mij behaald.
Hier is hij dan:

Overzichtje:

De tweede match was een scenario waarbij de gewonnen paarden en uitrustingen gebruikt mochten worden.
Ieder had een kamp met 5 tentjes, welke vernietigd moesten worden bij de tegenstander en de jouwe verdedigd.
De legers kwamen in 2 machten ten toneel een verdedigende en een aanvallende.
Mijn tegenstander was Yannick, de LotR leerling van Patrick (Crusader uit Antwerpen die er helaas niet bij was), met zijn Haradrim.
Haradrim hadden een voordeeltje bij dit toernooi omdat ze 30 punten meer mochten fielden vanwege de thuisspeelsituatie (3x woordwaarde).
Yannick:

Mijn kamp:

Het vijandelijke kamp:

Mijn cavalerie (bijna all cavalry leger) bestormde al vrij snel het Haradrim kamp:

Uit mijn kamp vertrok ook 2 contingenten om zowel het kamp van de tegenstander te bestormen en de aanvallers alvast lastig te vallen.

De aanvallers:

Mijn leger ramde op schandalige wijze het volledige kampement van Yannick omver en doodde iedereen daar.

Dit terwijl aan de andere kant mijn tegenstander de kans niet kreeg om ook maar in de buurt te komen van mijn kamp.

Vele Haradrim sneuvelden door toedoen van Treebeard:

Eigenlijk had mijn tegenstander geen schijn van kans, de snelheid van de Rohirrim gecombineerd met de hardheid van Treebeard zorgden er voor dat alles 100% volgens plan ging.
Resultaat:
- 63 gedode Haradrim (100% van zijn modellen) tegen 12 Rohirrim ( de percentages maakten de puntenscore)
- 5 tenten vernietigd en 5 behouden (ook hiervoor 100% punten)
Ik moet wel zeggen dat het verkeerd begrepen hebben van de opstellingsregels door ons beiden mijn tegenstander een nog groter nadeel gaf omdat hij, om het zo mooi op zijn Vlaams te zeggen, geen chance had.
Yannick speelde niet slecht, maar miste op de kritieke momenten net de ervaring en zeker de chance om te kunnen winnen.
De 3e en laatste pot was met een scenario dat leek op Domination.
We waren aangekomen in een belangrijk gebied (Oase ofzo) en moesten daar 5 objectives claimen met minimaal 5 modellen en die met een meerderheid van minimaal 3 behouden.
Ook de kills van de leider gaven punten alsook het gebroken zijn aan het einde of niet.
Als je de vorige match goed had gedaan kreeg je ook nog eens +2 moedpunten voor je gehele leger met een maximum van 7.
Mijn laatste tegenstander was Michael de nummer 1 van het toernooi op dat moment (ik was de nummer 2, Geert 3 met ietsje minder punten).
Een beslissende match tegen een competitieve tegenstander met dito reputatie.
Michael speelde met elves, zowel wood-als highelves o.l.v. Legolas.
Het 5e objective stond bovenop een hoge heuvel en daar moest dus ook om geklommen worden!
Geert zit Michael te klieren:

De opstelling der Elfen:

De slagorde van de Rohirrim:

Op de een of andere gekke manier heb ik niet zoveel foto's van de laatste pot gemaakt.
Ik was nogal gefocust op de strategie en tactiek.
Michael speelde zeer solide en maakte het mij niet makkelijk.
Zijn bogen schoten vooral in de eerste paar beurten hard en trefzeker.
Op links speelde Beoling, mijn captain, een kat-en muis spel met Legolas en zijn compaenen.
Waar op het laatst, onder druk om te willen winnen en door zorgen over het goede presteren van Geert op tafel 2, ik vrij grote risico's nam en uiteindelijk zowel de objectives in handen kreeg en in de laatste beurt zelfs Legolas doodde.
Op rechts was het een heel ander spelletje omdat ik Legolas en zijn contingent naar links had gedwongen met een schijnbeweging van mijn hoofdmacht o.l.v. Treebeard.
Zo liepen eigenlijk de 2 flanken van Michael in de val.
Ook op rechts was mijn linie fragiel (zoals altijd bij cavalerie) maar uiteindelijk maakte Treebeard het verschil en werden de elfen redelijk gedecimeerd.

Op de heuvel hadden mijn Royal guards te voet een voordeel in een werpwapen duel vanwege hun zware bepantsering.
Overal hadden mijn troepen het vrij moeilijk tegen de hogere fightvalue van de elfen, maar dit mocht voor de puntoortjes niet baten....
Uiteindelijk had ik 4 van de 5 objectives, de vijandelijke leider (Legolas) gedood en zijn leger tot minder dan 25% gebracht zonder zelf tot 50% gereduceerd te zijn.
Bijna volledige score...
Het was een mooi toernooi met waardige tegenstanders en een relatief hogere leeftijd dan gemiddeld (Fijn!).
Ook (veel) hoger dan gemiddeld was het aantal proxy's en ongeschilderde modellen, dit vind ik wel jammer. Al moet gezegd worden dat de proxy-puzzle ook een uitdaging was en mij meerdere malen een foutje zo hier en daar heeft bezorgt en dus de moeilijkheidsgraad bevorderde.
Iedereen kreeg een prijs(je), ook daarvoor hulde!
De sportiviteit was zeer groot gedurende het toernooi.
Mijn tegenstanders heel erg bedankt voor de toffe partijen en Francis bedankt voor de organisatie en de bijzondere scenario's.
Hier nog wat foto's van de Best Painted Army verkiezing.
Iedereen mocht 5 modellen uitkiezen om je leger te vertegenwoordigen.
Een kleine greep:

Uiteindelijk zowel het toernooi als de BPA gewonnen (dat laatste voor het eerst!) en totaal uitgeput naar huis gegaan.