Thunderbolts Gent
Welcome, Guest. Please login or register.
May 22, 2012, 01:20:32 AM

Login with username, password and session length
Search:     Advanced search
Het Thunderbolts Gent forum is online op http://gig.medialoft.be

Speel je games die je wilt vertegenwoordigd zien op dit forum, stuur dan een bericht naar Fred, Tom, Erik of Patje.
25829 Posts in 1925 Topics by 408 Members
Latest Member: Brom
* Home Help Search Calendar Login Register
+  Thunderbolts Gent
|-+  Thunderbolts Gent - Miniature Games
| |-+  Lord of the rings (Moderator: moonfire)
| | |-+  WotR batte report: Mordor vs Dwarvs (1200 punten)
« previous next »
Pages: [1] Print
Author Topic: WotR batte report: Mordor vs Dwarvs (1200 punten)  (Read 133 times)
Sander
Global Moderator
Goblin Shaman

View Profile
« on: August 02, 2010, 10:45:07 AM »

Deployment: Evil zet zijn siege bows op de heuvel, infantry ervoor als schild, monsters en cavalry verbergen zich achter de heuvels.

Deployment: Good zet ook zijn siege bows op de heuvel, archers als screen voor infantry, zware units op de flanken.

Good leger: van onder naar boven, twee companies Iron Guard, 3 Archers, 1 Vault Warden, 3 Dwarf Warriors, 2 Khazad Guard + Gimli, 4 MT Warriors, 2 balista's, 2 MT Knights

Evil leger: van achter naar voor, Troll, Shade, 2 siege bows, 1 Castellans of Dol Guldur, 4 Warg Riders + Gothmog, 2 x 4 Morannon Orcs + Tainted + Dwimmerlaik, 1 Orc bowmen

de Evil siege bows (in een vorig leven van Dark Elves) hadden een mooi uitzicht over het hele terrein, maar stonden wel binnen de 36" van de Dwarf Balista's, wat een leuk shooting duel zou geven

opening moves: Good verliest zijn Balisat's aan Evil shooting en magic. éénmaal ze realiseren dat Evil niet gaat oprukken, vliegen de Dwarves naar voor (na heel wat gepruts, die Archers en Vault Wardens die niet kunnen At The Double! (ATD) stonden opeens serieus in de weg)

niet verlegen om een knokbeurt gaan de Evil units de vijand tegemoet, zonder echt te weten waarom (achter realiseerde ik me dat ik met het terrein in het midden een bottleneck vormde tegen de numeriek superieure vijand).

Op de linkerflank vochten de Warg Riders tegen de Knights. ondanks de aanwezigheid van Gothmog en wat hulp van Evil magie/shooting ging het helaas gelijk op

de Khazad Guard en Gimli brachten de eerste helft van de slag door zonder veel te bewegen, dankzij de evil magic (behalve Gimli die af en toe op de vijand werd afgesmeten in een staaltje van discriminerend dwarf tossing!)

de Nazgul gaf hier wel steun aan de Morannon Orcs (Morcs) tegen de Minas Tirith, maar ook hier hielp dat niet veel en de Morcs kregen een groot pak slaag

rechts hield de unit Morcs een Dwarf formation tegen, tot deze later steun kregen van de Vault Wardens. de Archers probeerden binnen range te komen van de siege bows, terwijl de Iron Guards door de rotsen trokken om uit te komen tegen de Troll en Castellans

more pics

op de linkerflank ging het kat en muis spel tussen beide cavalry units verder. de Morcs rolden als mietjes, en kregen slaag van de normaal evenwaardige MT Warriors

op de rechterflank werd er hartelijk op losgemept, in het voordeel van Evil. de Shade (de geest van Gil-Galad, summoned en enslaved door de Nazgul) werkt het F voordeel van de Dwergen weg

Evil magie en shooting slaagde er net niet in om Gimli uit te schakelen, die dan maar wijselijk bij de MT Warriors ging staan

de combinatie van Mordor Troll en Castellans (Gil-Galad zijn bodyguard) bleek te veel voor de Iron Guard die er van langs kregen zonder zelf iets te kunnen doen (hun hogere F verloren ze vanwege de Shade, en de Castellans hitten tegen C ipv D en wounden daardoor op 4+ ipv 5+, terwijl de Dwergen wel twee 6en nodig hadden om ook maar één wound te doen)

de Orc archers klommen de heuvel op, en schoten van daar één Khazad Guard weg, wat wel net genoeg was om de rest te doen lopen. volgende keer breng ik twee units mee, aan 20 punten zijn ze fantastische killers!

merk ook op dat de Warg Riders zich hebben teruggetrokken, zonder machtspunten en met Good dat AL 6 BEURTEN LANG PRIO HAD kon een lance charge serieus pijn doen

de linker Morc unit was slaag aan het krijgen. de rechter Morc unit deed het beter tegen de Dwarf Warriors, maar nu de Vault Wardens zich ermee kwamen moeien leek het de andere kant op te gaan

de laatste beurten: magic en shooting hadden de Vault Wardens uitgeschakeld, en de Castellans de Dwarf Warriors, waardoor de Morcs nu de archers konden aanvallen

de Iron Warriors probeerden nog door te breken tot de siege bows, maar werden dan omsingeld door de Troll en Castellans en werden prompt uitgemoord

op de linkerflank ging Evil lopen van de Gimli-bom

in de laatste beurt werden de archers in combat verslagen, en Gimli en co werden door Evil magic en shooting op een veilige afstand weggeblazen
« Last Edit: August 02, 2010, 11:16:21 AM by Sander » Logged

Sander
Sander
Global Moderator
Goblin Shaman

View Profile
« Reply #1 on: August 02, 2010, 08:30:12 PM »

nog wat technische feedback:

de Iron Guard hadden een shield bearer als held. nu die shield bearer heeft C4, en de Iron Guard C5, maar volgens de rulebook is de unit verplicht om de C van de held te gebruiken (de hoogste als er meerdere zijn)

deploymentwijs was de archers vooraan een moeilijke keuze, er was zeker niet veel plaats
als lokaas/scherm om een aanval op te vangen heeft het zijn nut, maar zoals je merkte was het totaal gebrek aan mobiliteit een serieus probleem voor je troepenbewegingen

de MT Warriors had je al direct in één colonne moeten opstellen, anders geraken die nooit door het terrein

de Iron Guard op de flank was niet de beste keuze: het is een trage maar krachtige eenheid, die in dit geval waarschijnlijk beter af was geweest in het midden (al maakte de Shade ze wel niet veel beter dan gewoon Dwarf Warriors)

de cavalry op de andere flank was wel een goed idee denk ik, ze hebben de mobiliteit om te redeployen, om rond de flank te trekken, en tegen cavalry zijn ze de beste oplossing (zeker omdat een colonne infanetrie een charge had gekregen voor ze kunnen deployen, dan vecht je met 1 company tegen 2)

mijn siege bows waren voor mij zeer belangrijk, die kan ik niet bewegen, ze kosten veel en ze doen veel schade. je had dan ook beter je Khazad Guard daar tegenover opgesteld, want dan weet je dat daar mijn zwaarste units gingen zitten, en Khazad Guard met hun S5 zijn je beste keuze tegen D7 Trolls en Castellans

Gimli in die unit steken was misschien ook niet de beste keuze: helden zijn in dit spel een force multiplier, maar als je zoveel punten steekt in één eenheid zal deze ook een sappige doelwit zijn voor vijandelijke magie, shooting, of sandwichen met een aantal units. door je helden in een "gewone" unit te steken spreid je je aanvalskracht, en zal er dan ook meer doorkomen

Vault Wardens zijn wat moeilijk te gebruiken als je niet de verdediger bent, zoals hier. ik weet niet hoe je dat veel beter had kunnen doen. ik had ze wel sneller naar voor gestuurd, ten koste van de archers of zelfs de Warriors: zoals je zag zijn Vault Wardens ontzetten hard, zeker in combinatie met andere units komen die vreselijk hard aan

de Balista's waren een verloren zaak: ze stonden nog wel binnen range om op mijn siege bows te schieten, maar eenmaal ik doorhad dat ik er met mijn magie aankon was het gedaan. in een situatie als deze kun ze op de gelijke grond zetten, tegenover mijn siege bows: dan kan mijn magie er niet aan, en wordt het een duel tussen siege weapons, dat is toch al veel eerlijker. onthou ook dat je er een epic hero in kunt steken, die dan machtspunten kan gebruiken voor Epic shot als je geen prio hebt, of om van 5 een 6 te maken voor een extra 4 hits. had je erin geslaagd zo mijn siege bows te verslaan, dan had ik moeten aanvallen en dan was in ik in het nadeel geweest

langs mijn Evil kant was ik teleurgesteld over mijn Warg Riders: ze zijn lekker goedkoop en goed als flanking unit (expendable, goedkoop, maar komen wel hard aan), maar als zware aanvalseenheid ketsen ze af op bvb die Knights, maar zeker op iets als een D7 infantry unit. ik heb net wat MT Warriors besteld om Morgul Knights van te maken, met hun D7 kunnen die veel meer klappen opvangen, met hun lansen doen die tegen de meeste units meer wounds, en ze kosten slechts 10 punten meer dan Warg Riders en krijgen Terror!

mijn Morannon Orcs waren zoals altijd mijn rots in de branding, al smeet ik nogal slecht. 8 comapnies vind ik wel voldoende. ik heb zo wel het idee dat banners niet echt noodzakelijk zijn, of toch wat duur voor wat ze doen

de Shade hielp voor mijn lage F value, maar ik denk eigenlijk niet dat dat zijn punten waard is, tenzij in Duels waar F zo belangrijk is en Good het voordeel heeft. plus ik vind het ietswat powerplaying

de Troll deed het prachtig zoals altijd

de Orcs met bogen hebben me verrast: ze kosten nauwlijks punten, maar schieten wel bijna even goed als een human archer unit die 50% duurder is. en omdat ze zo weinig doen krijgen ze geen aanvallen te verduren, waardoor hun D3 niet in het spel komt. hier wil ik best nog een aantal companies van hebben, goedkoop en dodelijk

de Castellans hebben was nog een aangename verrassing: dit is een dure eenheid, die klappen kan krijgen, maar ze vooral goed uitdeelt. ze zijn echter kwetsbaar in een aantal aspecten, maar in deze slag konden ze hun krachten ten volle benutten zonder hun zwakheden bloot te stellen, en dat heeft prima gewerkt om de Iron Guard vierkant bijeen te meppen

mijn helden tenslotte: Mordor heeft als gewone luitenant alleen Gothmog, die redelijk goed is maar die ik wat duur vind als machtkannon. hij heeft een paar zeer sappige regels, maar die heb ik eigenlijk niet echt kunnen benutten, zeker als hij op een flank zit, hij zit in het midden moeten staan

de Tainted vind ik cool, Courage is bijzonder belangrijk in dit spel, meer dan andere GW spellen. de Dwimmerlaik vond ik wat flauw, al heeft hij waarschijnlijk vooral een passief nut tegen Hero heavy Good armies

interessante alternatieven zijn Khamul the Easterling, maar dat vind ik powerplaying, en de Betrayer of the Knight of Umbar voor wat serieuze extra hitting power. en natuurlijk mijn favoriet the Dark Marshal, hij geeft C5 aan alle units in de buurt, en F5 aan bvb mijn Castellans Grin plus mijn toekomstige Morgul Knights en Black Numenoreans worden dan Core!

Sander
Lex
Goblin Shaman

View Profile
« Reply #2 on: August 04, 2010, 08:17:22 AM »

aangenaam verslag, bedankt voor de tips !!

alea iacta est !!
Pages: [1] Print 
« previous next »
Jump to: